Laatst sprak ik Peter, een succesvolle huizenmakelaar zonder kantoorpand. Dat heeft hij namelijk niet nodig. Met nieuwe klanten spreekt hij in hun eigen huis af, zodat hij de sfeer van hun woonwensen meekrijgt. Het hele woningaanbod is virtueel, de huizen zijn online te bewonderen met 360 graden fotografie. Alles is zo ingericht dat Peter zich volop bezig kan houden met serieuze rondleidingen en verkoop. En hij bespaart de kosten van een kantoor, waar hij in de praktijk toch bijna nooit zou zijn.
Door deze opzet hanteert hij een zeer scherpe tariefstructuur, wat een schot in de roos blijkt. Tot hij op een dag zeer negatieve publiciteit kreeg. “Men vond hem toch niet ‘echt’ genoeg want men kon niet bellen naar een kantoor” vertelde hij gedesillusioneerd.
Juist in deze tijd waarin het voor huizenzoekers moeilijk is om ertussen te komen, willen mensen bellen om zeker te zijn van een plekje bij bezichtigingen. En diezelfde drukte zorgt ervoor dat Peter juist daar geen tijd voor heeft.
Toen ik dat hoorde had ik snel een oplossing voor zijn probleem. Nu wij zijn klanten te woord staan heeft hij zomaar een kantoor. De negatieve tendens is stopgezet. Hij heeft het zó druk met bezichtigingen dat we nu ook zijn mailbox beheren, afspraken inplannen, de standaard concept-contracten en verzekeringsaanvragen voor hem afhandelen. Hoe gaaf is dat?